Hogyan segíthetnek az elektromos járművek a klímasemlegességen?
Tényleg segítik a klíma védelmet?
A villanyautózás egyik legnagyobb hívószava, hogy környezetbarát. A reklámokban folyton elhangzik, hogy nincs káros anyag kibocsátás, zéró emissziós technológia, nem szennyezi a levegőt, ezért cserébe pedig zöld rendszámot kaphatnak. Állami támogatás jár a vásárláshoz, adókedvezmények járnak a fenntartáshoz. Emiatt egyre népszerűbbek a villanymeghajtásos autók és egyéb járművek is, mint a robogó, vagy kerékpár
Azonban ha ténylegesen környezetbaráttá szeretnénk tenni a jármű használatot, nem (csak) a motorokat kell fejleszteni, nem (csak) a hajtásmódot kell megváltoztatni, hanem az energiafelhasználást kell csökkenteni. Erről manapság szinte mindenki megfeledkezik, pedig egy autó akkor fog kevesebb energiát fogyasztani, ha csökkentjük a tömegét és a légellenállását. A tömegét azért, hogy kevesebb energia kelljen a felgyorsításhoz, a légellenállást (és a gördülési ellenállást) pedig azért, hogy a folyamatos haladás közben legyen takarékosabb a jármű. Ha ez megvan, már csak az energiaátalakítás hatásfokát kell javítani, hogy a betöltött (bármilyen formájú) energiahordozóban lévő kakaó lehető legnagyobb része a hajtásra fordítódjon.
Környezetvédelem miatt vegyünk elektromos járművet?
A villanymotorral szerelt járművek tömege az akkucsomag miatt ugyan nagyobb, mint a hagyományos verzióké, viszont a légellenállásuk és az energiaátalakítási hatásfokuk fényévekkel jobb (főleg az utóbbi). Ami még ennél is fontosabb, hogy honnan van az energia, amit elhasználunk. A villanyautónál megvan a lehetőség, hogy az áramot megújuló forrásból termeljük meg, de ha veszünk egy olyan országot, amelynek a villamos energia termelése nagy arányban fosszilis forrásból táplálkozik (pl. szénerőműből), akkor is körülbelül feleannyi szén-dioxidot kibocsátásért felelős ugyanakkora távon, mint a hagyományos.
Egy tanulmány szerint a híresen szénerőművekre támaszkodó németországi villamosenergia egy kilowattórájához 489 gramm CO2 kibocsátás tartozik. A belsőégésű motoros autók emisszióját gyárilag megmérik és fel is tüntetik a katalógusban g/km formátumban. A példa kedvéért vegyünk egy szabvány által mért értéket belső égésű motor esetében, ami 121 g/km. (Ehhez 5,3 l/100 km-es fogyasztás tartozik).
Ezzel szemben egy elektromos autó emissziója 73g/km, szemben a belső égésű 121g/km-el, ami jelentősen jobbnak mondható.
Elektromos járművekkel a hosszútávú a környezetvédelemért
A belső égésű motorokkal szemen ami szintén a villanyautó számára kedvez, hogy a belső égésű motorokban az illesztési hézagok növekedésével, a szívócső kokszosodásával és a katalizátor teljesítményének romlásával folyamatosan nő a CO2, de főleg más káros anyagok kibocsátása, míg előbbinél ez nem fordul elő. Az erőmű technológia fejlődésével és a megújuló energiák térnyerésével ezzel szemben inkább folyamatosan csökken a használt elektromos autók szén-dioxid termelése. Erre egy hagyományos autó sosem lesz képes. Emiatt tehát hosszútávon is kifizetődő lehet egy elektromos jármű. Ráadásul, ha csak kicsiben gondolkodunk akkor egy kis városi robogó is tökéletes megodlást kínálhat, ami még kedvezőbb megoldás környezetvédelem terén. Ráadásul ezeket a járműveket ma már elektromos robogó webshopon keresztül is könnyedén beszerezhetjük.
Összegezve
Összességében nem véletlenül mondják az elektromos járművekre, hogy környezetbarátok. Összevetve belsőégésű motoros járművekkel, jelentősen kisebb a környezeti terhelésük, akkor is ha figyelembe veszünk mindent az előállítástól, az akkumulátorok újrahasznosításáig, így hosszútávon csak kedvezhetünk a környezetünknek ezen a téren.